2018. január 30., kedd

A Nyúl Barlangja - Írókörös feladat (2006)

Ugyanaz a szürke nap, ugyanazok a gépiesen ismétlődő cselekvések. Felkelni. Megmosakodni. Felöltözni. A tükörből minden reggel ugyanaz a borostás arc néz vissza rám, ugyanazok a gondok sütnek a szememből. Aztán a hideg víz az arcomon, a hab és a borotva. Az illúzió újra tökéletes, a hivatásszerű kis mosoly felöltése csupán pár másodpercnyi koncentrálást igényel. Zokni, szigorúan a ruhával harmonizáló színben. A szerkényben akasztott tetemekként lógnak sorban az öltönyök. A szürkék közül választok, ma olyan „szürkés” napom van. Csak egy pillanatra villan eszembe, hogy tegnap is szürkében voltam, ahogy tegnapelőtt, minden nap már nyolc hosszú éve. Az ágyra dobom. Fehér ing, fekete nyakkendő. Újabb pillantás a tükörbe. A kezem megáll a nyakkendőn, merőn bámulok a saját tükörképembe. Ujjbegyemmel óvatosan megérintem az arcom, kitapogatva alatta a csontot. Tenyeremmel eltakarom a szemem, és elképzelem hogy szörnyeteg vagyok, felemás képpel, az egyik sima és harmonikus, a másik torz és iszonytató. Leengedem a kezem. A fejem oldalra billent, úgy figyelem magam, mint valami kíváncsi kis madár. Mintha először látnám az arcom. Végigsimítok tar koponyámon, vajon mikor döntöttem úgy hogy kopasz leszek? Már nem emlékszem, lehet nem is én döntöttem így. Talán Hivatali Parancs volt. A Tökéletesség jegyében, ugyebár. A hajszín különbözősége nélkül mind egyformák lehetünk, akár a tojások. Csak mégis másként, mert míg a tojásokban akár egészen különböző csibék fejlődhetnek, addig a mi elménkben, egyen-tar koponyánkban már lassan egyetlen egyéni gondolat sem marad. Ahogy nap mint nap belénk sulykolják: Gondolkodni teljességgel felesleges, míg van aki megmondja mit tegyél. Amíg van, aki szerető anyaként terelget. Sem szeretetet, sem anyai gondoskodást nem tapasztaltam már gyermekkorom óta. Volt helyette fegyelem, szigor és büntetés, habár ezek inkább egy szigorú Apa, mint egy szerető Anya ismérvei. Habár… mégsem. Hisz semmi sem volt kötelező… Csupán erősen ajánlott. Felrémlik bennem, mintha azt is mondta volna valaki egyszer, hogy egy igazi Hivatalnok csakis szürkében jár. Pokolba a Hivatalnokokkal. S ekképpen pokolba velem is… Elfordulok a tükörtől és újból a szekrényhez lépek. A cipőtartó polc alatt egy poros doboz lapult, azt húzom elő, és az ágyra teszem. Habozva emelem le a fedelét, még mindig bennem van hogy ez az egész ostobaság, és ha nem sietek, el fogok késni, akkor pedig Megrovás jár, ami egyenlő a mérhetetlen Szégyennel… A dobozban selyempapírba csomagolva fekszik már majdnem két évtizede az az öltöny, amit még édesapámtól kaptam a diplomaosztóra. Végigsimítok a puha, fekete hajszálcsíkos szöveten. Mennyire más, mint az az utálatos egyen-szürke! Sokkal elegánsabb, sokkal… talán csak sokkal több emlék fűz hozzá. Kiszedem a dobozból, és elgondolkodva veszem magamra. Bár valamivel izmosabb voltam annak idején, még mindig remekül áll rajtam, tar koponyámmal és fekete nyakkendőmmel még tán kissé fenyegetőnek is tűnhetek, ha így fordítom a fejem. Elbohóckodok a tükör előtt egy ideig. Egy pillantás az órámra. Pokolba, ha most azonnal nem indulok, egészen biztosan elkések… Ismét belebámulok a saját arcomba. Lázadozó kis gondolatként merül fel bennem az ötlet: ma nem megyek dolgozni. Ma szórakozom, sőt, kikapcsolódok! Gyorsan átveszem a nadrágot is, belemosolyogtam a tükörbe, felkapom az ajtó mellől az aktatáskám - aktatáska nélkül biztosan megállítanak az utcán, mint munkakerülőt – és kilépek az ajtón.

A liftben egy szürke kosztümös, barna hajú nővel utazom. A haja festett-barnának tűnik, de ezen nem is csodálkozom: ahogy nálunk, férfiaknál a kopaszság, úgy a nőknél a barna az egyen-frizura. Nincs rajta semmi rendkívüli, sőt, egyszerűen nincs rajta semmi amin megakadhat a szem. Olyan, mint bárki más. Észrevehette hogy bámulom, mert riadtan pillant rám a szeme sarkából. Inkább én is az ajtóra szegezem a tekintetem.

Az utcán hömpölygő, szürke tömeg. Mintha az egész világból kiszívták volna a színt. Szürke beton, szürke épületek, szürke emberek… a szmogtól az ég is egyen-színű volt. Felszállok a buszra, ami a Hivatal felé visz, de eszemben sincs leszállni a betonkocka előtt, amiben a nappalaim nagy részét töltöttem eddig. Mikor az ablak előtt elsuhan a ház, és az előtte tolongó tömeg, a szívem kicsit hevesebben dobog. Kötelességtudó Állampolgár nem hagy ki egyetlen munkanapot se nyomós indok nélkül! Hátradőlök a kemény ülésen, és felsóhajtok. A busz szinte kiürült, csupán egy idős hölgy üldögél a hátsó ülések egyikén, és egy fiatal, fekete garbót viselő fiú elöl. A szemem erre a fekete garbóra tapad. Lehet ez az ifjúság kiváltsága, hogy mást is viselhet mint unos-untalan szürkét; irigylem érte. A járat elhagyja a hatalmas, égbeszökő betonkockák rengetegét, és kisebb, omladozó házak között halad. Ez lehetett a régi városrész, mert az épületek építői gondot fordítottak arra, hogy a homlokzatokat mindenféle faragvánnyal díszítsék. Nem sokan lakhatnak erre, ha a Kormány nem tartotta lényegesnek a környék átépítését. A busz kis betonplaccra kanyarodik, az ajtó sziszegve kinyílik. Észreveszem, hogy mind az idős hölgy, mind a fiatal fiú lekászálódik, majd a vezető is hátratekint rám. Ilyen távolságból a szeme is olyan szürkének látszik, mint egyenruhája, és fején a hivatali sapka.


- Végállomás. Tessék leszállni. – Visszafordul, és mereven bámul ki az ablakon.

Leszállok hát, és a busz szinte rögtön továbbindul, sűrű, rossz szagú füstöt eregetve. A végállomást omladozó házak veszik körbe, s a jobb minőségű betonút is csupán addig tart, amíg a busz jár, s ahol megfordul. Az épületek között folytatódó utcácska szeméttel és kátyúkkal van tele. Jobb ötletem nem lévén, elindulok rajta, s ahogy beérek a házak árnyékába, mintha egy külön világba érkeztem volna. Baloldalt egy pinceablakból gőz gomolyog, s előttem egy szemétkuka tetejéről foltos macska bámul rám, lustán nyújtózkodva. El sem tudom képzelni, hogy emberek élhetnek itt, távol minden, a modern világ nyújtotta kényelemtől. És távol a Szabályoktól, Intelmektől… a Hivataltól. Az aktatáskát feszülten szorítom az oldalamhoz, s érzem ahogy a homlokomra kiül a hideg verejték.

Mikor jobboldalt hangosan kivágódik az ajtó, és két lármás gyerek szalad ki rajta, kevés hiányzik ahhoz, hogy össze ne essek ijedtemben. Hevesen dobogó szívvel torpanok meg. A kölykök először tudomást se vesznek rólam, majd az egyik észrevesz, nevetve mutat rám, és kacagva szaladnak el az egyik oldalt nyíló, sötét sikátorba. Lassan nyugszom meg, és a szorításom is enyhül a táskám műanyag fülén. Ha már idáig eljöttem, felfedezem magamnak a helyet! – határozom el magamban, és továbbindulok. Közben fejemben egymást kergetik a kusza gondolatok, felrémlik egy mese, amit gyerekkoromban hallottam egy kislányról, aki belezuhant egy kútba vagy gödörbe, és a túloldalt egy egész más világ fogadta. Egy világ, ami már-már határos volt az őrülettel, akárcsak ez ahol most járok, minden kapaszkodóként szolgáló ismerősség nélküli.

Majdnem nem veszem észre az ajtót. Talán ha nem csapja meg az orrom a kesernyés illat, tovább is megyek megállás nélkül. De megéreztem, pedig nem sokszor tapasztalhattam életemben. Kávé. A málladozó falban kis fémajtó nyílik, föld alatti pincehelyiségbe vezetve az embert. Az ajtó fölött fából készül tábla, rajta felirat: A nyúl barlangja.

A lépcső meredek, a világítás tompa, így a falat tapogatva araszolok egyre lejjebb.

Sárgás megvilágítás, a falat takaró szöveteken jelenetek, az asztalok felülete álmatagon veri vissza a lámpák fényét. Az egész helyből árad az az otthonosság, amit már-már kiveszni véltem a világból, és ami iszonyatosan távolinak tűnő gyerekkoromra emlékeztet. Tétován álldogálok a lépcső alján, sehol egy teremtett lélek. Teszek pár lépést befelé, mire mosolygós, fiatal lány perdül elém, vörös – vörös! – haja vadul lobog fakó arca körül, csupa mosoly, csupa szilajság minden mozdulata.

- Segíthetek? – kérdezi vidáman, és én szinte sokkot kapok a sok új benyomástól, nehéz a tekintetem elszakítani lángszínű hajáról. Pár percig nem jön ki hang a számon, majd rekedten, inkább nyögve mint mondva ejtem ki a szót:

- Kávé… - megköszörülöm a torkom és újra próbálom. – Kávét kérnék.

- Tejjel, cukorral? – Megzavarodva nézek rá.

- Csak… csak egy kávét.

- Tehát egy kávét feketén. Kérem foglaljon helyet. – Mutat a tágas helyiség asztalai felé, és én leülök.

Csodálkozva járatom végig a tekintetem a helyiség minden egyes pontján, lenyűgöz a változatosság. Szelíden simítok végig tenyeremmel az asztallapon.
A lány kihozza a kávét, s ahogy fordul az asztal körül, csak úgy suhog bokája körül a kék szoknya. Felrémlik bennem a szó, égszínkék, bár mióta eszemet tudom nem volt más színű fejem felett az ég, csupán szürke. Nézem a kék vörös lobogást ahogy eltűnik a helyiség hátuljában nyíló ajtóban. Hirtelen rám tör a vágyakozás hogy még többet lássak, még több színt… Lepillantok a kávéscsészére, krémes, a kinti házfalakat idéző színe mintha összeolvadna az illattal, ami most még erősebben csapja meg az orrom. Felemelem, belekortyolok. Nyelvet perzselően forró, és olyan keserű, hogy a könnyem majd kicsordul. Lágyabb, kevésbé markáns ízekhez szoktam…
Lassan, ráérősen iszom ki a csészét. Minden egyes keserű kortyot megforgatok a számban. Nem akaródzik búcsúznom a csészétől, s nem akaródzik indulnom sem.

A sárgás lámpafénybe nézek, és bár most kávéztam, mégis úgy érzem, lassan ólmos fáradtság vesz rajtam erőt. Karjaimat az asztalra fektetem, és ráhajtom a fejem. Csukott szemhéjam mögött kék és vörös színek forognak, s azzal a reménnyel a szívemben alszom el, hogy nem ez az álom, hanem a másik, a szürke és unalmas, az volt csupán a képzelet játéka, egy gyermek éjszakai rémálma csupán… s hogy az ébredés jobb lesz, színesebb a múltbélieknél.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése