2018. január 30., kedd

Emlékezés - írókörös feladat (2006)

Milyen rég is volt. Pedig itt van előttem az egész. A napsütés, a ládában nevelt facsemeték semmivel össze nem téveszthető illata… S a kislány, futástól libegő arany hajában megcsillan a nyári napsugár, kacagása visszhangot ver a régi bérház árnyas udvarán. Fülemben dübörög a saját lihegésem, elnyomja lépteim zaját is, ahogy futok utána, magam is kacagva és boldogan, ahogy csak egy kisgyerek tud boldog lenni. Csak attól hogy futhat. Csak attól hogy nevethet. Emlékszem az ijedtségre ami elfogott mikor megbotlott a lába. Úgy éreztem, percekig tartott zuhanása, s a földet érés zaja mintha a dobhártyámat hasogatta volna. Odafutottam hozzá, letérdeltem mellé, nem törődve a lehorzsolódó bőr okozta fájdalommal. Csak őt láttam, könnyektől nedves arcát, lehunyt pilláin a remegő könnycseppeket. Átöleltem, vigaszt próbálva nyújtani neki, s a szaggatott zokogás lassan abbamaradt. Rám nézett, s már mosolygott, bár a szempilláin még mindig könnycseppek ültek. Boldog voltam és büszke.
Azóta felnőttünk. Gimnáziumot is egyet választottunk, s a barátságunk iskolapélda volt mindenki számára. Együtt jártunk moziba, órákat beszélgettünk a kávéházak füstös félhomályában, vagy a vizsgákra tanultunk, vitatkozva, mit fontos megjegyezni, és mit nem. Sosem tudta meg hogy én másképp szerettem. Sosem mondtam neki, s mikor szerelemtől ragyogó arccal bemutatta legújabb barátját, mosolyogtam, de mindig megszakadt bennem valami. S a szakítások… mindig hozzám futott utána. Vigasztaltam s nagy szavakkal, jól hangzó, bár semmitmondó mondatokkal bizonygattam, van még remény. Prédikáltam neki a szerelemről, én, aki csak egyet szerettem a világon. Csak Őt.
A szalagavatón együtt sírtunk. Könnyei, amikkel a kamaszéveit, s vele a gondtalanságot siratta, átáztatták az öltönyöm vállát.
Emlékszem a napra mikor elment. Kellemesen meleg nyárvégi nap volt, csak az égen lehetett látni hogy közeleg az ősz. Kopogtattak, s Ő állt az ajtóban. Kabátban, nyakában tarka sállal, a földön mellett tömött málhazsák. Mosolygott s ragyogott az arca, s azt mondta, beszélni szeretne velem. Kiültünk a kis padra az udvar közepén, a kockakövek közötti pitypangok már elhullatták bolyhos repülő magvaikat, s a verebek morzsa után kutattak az ablakok alatt. Hadarva beszélt, a szeme csillogott a lelkesedéstől. Utazik. Elmegy. Tamással, akit a klubban ismert meg. A filmklubban, hisz tudom. Annyit beszélt már a sok átbeszélgetett éjszakáról. Tamás volt az, aki először mesélt neki a Commandantéról, a forradalom eszméiről, a szabadságról, kötöttségek nélküli életről. Dél-Amerikába mennek. Ketten. Utazni fognak, és világot látni! Ó,- mondta- bárcsak velünk jöhetnél!
Már a számon volt, hogy megyek, a világ végére is megyek én vele… De tudtam hogy nem mehetek. Felvettek a Bölcsész Karra, történész leszek ha minden jól megy, most nem hagyhatok itt mindent! Kérdeztem tőle, mi lesz az egyetemmel, az elképzelt jövővel? Rám mosolygott.
- Nem ez az igazi élet. Drága Zolim, nem akartál sose világot látni? Hogy máshol is olyanok-e az emberek mint itt, máshol is úgy fáj e nekik a szerelem, máshol is úgy tudnak örülni egy falat csokoládénak? Hogy máshol is ilyen kék-e az ég nyár végén? Meghalok hogy láthassam!!
Én csak bólogattam. Valami tompán fájt itt belül. Még egyszer elmosolyodott, majd felpattant.
- Megy a vonatom! Bécsbe megyünk, s onnan repülővel Amerikába. Tamásnak van egy ismerőse, olcsóbban utazhatunk. Turistaosztály. Úgy izgulok! Te meg Zolikám vigyázz magadra! Tanulj szorgalmasan, hisz mindig ezt akartad. – Megölelt, vállára kapta a nehéz zsákot, s kisétált az udvarból, sietős lépteinek visszhangja betöltötte a kapualj sötét árnyait.
Eltelt egy év. Sikeresen vettem az egyetem által elém állított akadályokat, a szüleim büszkék voltak rám. Jól tanultam, esténként moziba jártam, s néha, pár barátommal leugrottunk a közeli sörözőbe politikáról, művészetekről és irodalomról beszélgetni. A rokonok, s a szüleim barátai mind azt mondták, megkomolyodtam. „Nézd csak Pistukám, a fiad már kész férfi!” S én jól nevelt fiatalemberként illedelmesen mosolyogtam e dicséretekre. Néha pár évfolyamtársnőmmel elmentem moziba, vagy vacsorázni, de ezek a kapcsolatok sosem tartottak sokáig. Mindenkiben Őt kerestem. Azokat a szőke fürtöket és a zöld szemeket, nyílt tekintetét és vidám természetét. A lányok mindig megértették. Azt hiszem látszott rajtam hogy szeretek. Hogy mást szeretek. Néha meséltem nekik róla, hogy milyen volt, s ők értették, hogy idő kell míg felejtek. Mosolyogva mondták, csak pár év még. Én úgy éreztem, egy élet is kevés lenne őt elfelejteni.
Mégis elhalványult bennem az érzés. Már nem fájt úgy rá gondolni, emlékezni. Úgy éreztem, már el tudom engedni őt. Ha lassan is, de beletörődtem hogy elment, és nem jön vissza többé.
Megint közelített az ősz. Lassan végére ért az augusztus, a fák vörösre s sárgára váltották nyári, zöld ruhájukat. Elgondolkodva baktattam hazafelé a moziból, művészfilmet néztem, s ilyenkor mindig magamba mélyedve járom az utcákat, s a külvilág tompán ér csak el hozzám. A kapun átlépve vaksin lépdeltem, a napsütés után éjszakánál sötétebbnek tetszett az utcát az udvarral összekötő folyosó. A házak már délutáni árnyékaikkal borították be a kis udvart – kicsi? Gyerekkoromban milyen tágasnak tűnt! – s én kulcsom után a zsebemben kutatva pillantottam fel.
A padon ott ült Ő. Hosszú szőke haját rövidre vágatta, rakoncátlan tincsei, amit annyit átkozott a gimnáziumi évek alatt, fülei körül göndörödtek. Zöld katonai kabát volt rajta, farmernadrágja kopott volt és viseltes. De Ő volt, s a szívem hangosabban kezdett dobogni. Cipőjének orrát bámulta mereven, s úgy tűnt, nagyon elgondolkodott. Csak akkor vett észre, mikor már közel értem hozzá, hogy szinte megérinthettem volna, ha merem. Felnézett, s elmosolyodott, de ez a mosoly árnyéka volt csak annak a hajdani ragyogó mosolynak. Tele fájdalommal s beletörődéssel. Magamhoz akartam ölelni, mint régen, vigasztalni s ha kell, hazudni neki, bármit hazudni, csak eltűnjön a szomorúság azokból a zöld szemekből. De nem tettem. Úgy éreztem nem szabad. Valami elmúlt, felnőttünk, s a szívemben feléledt valami különös harag, harag hogy itthagyott, elment. Hogy mással ment el. Nem maradt velem. Hogy nem szeretett. Talán látta arcomon a lelkemben végbement változást, mert mosolya elhalványult. Felállt, lesimította a több számmal nagyobb katonakabát ráncait, és komoly arccal felnézett rám.
- Zoli, beszélni szeretnék veled. El… eljössz sétálni? – hangjában annyi reménykedés és félelem volt, hogy ha akartam volna se tudtam volna nemet mondani neki.
Végigsétáltunk a körúton, le, egészen a Duna partra. Leültünk egy padra, s néhány percig csak némán bámultuk a vizet. Nehezen kezdett bele a mondandójába.
- Emlékszel még arra, amikor gyerekek voltunk, és lejöttünk ide a partra, kavicsokat dobálni a folyóba? Te megcsúsztál és térdig merültél a vízben… Milyen dühösek voltak a szüleid! – Mosolyogva nézte a házakat a túlparton. Aztán lehajtotta a fejét, s a mosoly újra elhalványult. Mintha felhők úsztak volna a nap elé. – Milyen rég volt.
Pár percig csendben ültünk. Valami kaparta a torkomat, de nem mertem köhinteni. Nem mertem megtörni a pillanatot. Végül rekedten mondtam:
- Emlékszem. Mindenki azt mondta, te tehetsz róla. Hogy te vagy az aki mindig beleviszed a rosszba a Kárászék pedáns kisfiát. Én meg tízkörömmel védtelek. Azt mondtam belecsúszott a szandálod a vízbe, én meg érte mentem… gyerekek voltunk még. Rég volt.
- De milyen rég! – aztán elhallgatott egy pillanatra. – Figyelj, Zoli, én annyira sajnálom. Ostoba voltam, hogy mindent magam mögött hagytam. Csak.. Hát, tudod milyen a szerelem. És Tamás olyan jófejnek tűnt. Igazi lázadó szellem, magával ragadó személyiség. Olyan sokat mesélt. Országokról ahol járt, képzeld, még Görögországban is, te is mindig oda akartál menni! És sokat mesélt a Commandantéról. Hogy hogyan harcolt az elnyomottakért. Hogy beutazta Dél-Amerikát. Egy csomó filmet mutatott róla! Aztán kitalálta hogy utazzuk be azokat a helyeket ahol Che Guevara járt. Először őrült ötletnek tartottam, de aztán én is fellelkesültem. Tervezgettünk, térképeket nézegettünk… Azt mondta a pénz nem akadály, a szülei mindenre adnak. Aznap mikor elindultunk… Én.. sajnálom hogy így itt hagytalak. El kellett volna magyaráznom. De annyira csodálatosnak tűnt! És csodálatos is volt. Két hónapig voltunk kint. Stoppoltunk, buszoztunk, volt hogy az országút mellett gyalogoltunk. Motelekben aludtunk, vagy ha nem akartunk erre költeni, akkor az út szélén a mezőn… Olyan csodálatos ott az ég! Zoli, látnod kéne! Egész mások a csillagok! Láttam a Dél Keresztjét, csodaszép! – Egészen fellelkesült. Hadarva mesélte az utazás részleteit, hogy mennyire élvezte, és Tamás is mennyire lelkes volt, és milyen boldogok voltak. Két szerelmes, szemben a nagyvilággal. Mint egy tündérmese. Csak hogy a tündérmesék általában jól végződnek…
Elkomolyodott az arca.
- Aztán hazajöttünk, s kérte, költözzek hozzá. Haza se jöttem a szüleimhez, azzal a kevés ruhával és személyes tárggyal, ami velem volt költöztem be a kis lakásba amit a szülei vettek neki. Az első pár hónap csodásan telt. Buliztunk, szórakozni és moziba jártunk, rengeteg új embert ismertem meg. Annyira szerettem őt, és annyira elvarázsolt ez az élet, hogy még az sem zavart, hogy szinte minden bulin a részegségig itta magát, és sokszor a barátai előtt tett nevetségessé… Szerettem. – a hangja keserűvé vált, s bennem újra feléledt a harag, de most már Tamás iránt. – Tudod.. az ilyen bulikat nem lehet úgy bírni, hogy az ember maga is ne igyon… először csak egy kis bort, de hamar eljutottam a vodkához, ami remekül tompítja az emberben a fájdalmat és a keserűséget. Aztán, mikor egyik reggel épp a vécé fölé hajolva hánytam ki mindent, ami bennem volt, villámcsapásként ért a gondolat. Hogy semmi keresnivalóm ott. És hogy én hazamegyek. Elkezdtem csendben összeszedni a cuccaimat, a ruhákat, személyes tárgyakat… Épp a nappaliban pakoltam be a könyveimet, amikor a hálószoba ajtajában megjelent Tamás. Számonkérte hogy mit csinálok. Megmondtam neki, hogy hazamegyek, mert ezt már nem bírom, ez így nem élet. Kiabálni kezdett velem, hogy mégis hogy képzelem, én ugyan nem megyek innen sehova, és azonnal pakoljam ki a táskát, mert ő nem áll jót magáért. Visszakiabáltam, hogy ki ő hogy megmondja hogy mit csináljak, felkaptam a táskát, és az ajtó felé indultam. Megállított… - Nagyon elcsendesedett. Lehajtotta a fejét, és némán sírt. A harag csak úgy tombolt a lelkemben, fojtott hangon kérdeztem:
- Megütött? – Felemelte az arcát, könnyek csillogtak a szemében.
- Nem akart megütni… Én nem hiszem… Ő csak… Nem akarta hogy magára hagyjam. Nem boldogult volna nélkülem. Az én hibám.. feldühítettem.
- Én megölöm! – már szinte kiabáltam, a járókelők felénk fordultak, aztán zavarta arccal mentek tovább.
- Zoli… hagyd kérlek.. Már nem számít. Elmúlt.
Egy darabig csendben ültünk, bennem fortyogott a harag, s a tehetetlenség érzése. Nem tudtam megvédeni őt. Megvédeni a csalódástól, a fájdalomtól – az élettől. Talán nem is kellett. Talán így volt a jó. Mégsem tudtam hinni ebben. Válogatott kínzásokat képzeltem magam elé Tamásnak, jóleső kegyetlenséggel tapostam ki képzeletben százszor is a szuszt belőle.
Aztán megéreztem az ujjait az ujjaimon, ahogy lassan kezembe csúsztatta hideg kis kezét. Ránéztem, nyugodt arccal, de a lelkemben felkavarodott valami. Meglepettség, öröm – és félelem. Olyan rég óta vártam már erre, annyiszor magam elé képzeltem, hogy most, mikor ténylegesen érezhettem kezemben az ő kezét, megijesztett. Rám emelte nyugodt tekintetét.
- Meg tudsz nekem bocsátani? Mindenért. A múltért, a jövőért… az elvesztegetett időért. Visszafogadsz? Lehet még minden ugyanolyan mint régen?
Némán bólintottam, s ő a vállamra hajtotta a fejét.
S minden ugyanolyan lett. Visszaköltözött a szüleihez, s újra úgy mosolygott mint régen. Egy kis boltban kezdett dolgozni, s újra nekikezdett a tanulásnak. Elhatározta, megint megpróbálja a felvételit. A Képzőművészetire akart menni, s szenvedélyéből, a fotózásból élni majd. Megmutatta a képeit, amiket Dél-Amerikában készített, s én nagyon jónak találtam őket. De talán elfogult voltam.
Eljött a tavasz, aztán a nyár. Kávéházakba jártunk ismét, beszélgettünk az egyetemről, az emberekről akikkel a boltban vagy az utcán találkozott, a helyekről ahova fotózni ment, és egyáltalán, mindenről. S persze szórakozni is jártunk. Ő kacérkodva kérdezte, miért nem ismerkedek meg valami helyes lánnyal, s én mosolyogva hárítottam – még nem találtam meg az igazit. S közben hogy fájt, ha mással láttam. Minden mosoly, nevetés, kihívó pillantás, amit másnak juttatott, úgy ért, mint egy tőrdöfés. De szerettem, talán túlságosan is. Tudtam, mellettem sosem lehetne boldog. Az én szerelmem gúzsba kötné, s ő szabadnak született. Az élet mellettem – s csak mellettem – unalmas lenne neki. Éreztem ezt már akkor is, de csak később döbbentem rá mennyire igaz.
Mert másodszor is elhagyott. S immár utoljára.
A könyvtárból hazaérve, könyvekkel megtömött táskával léptem a lakásba. Az előszoba félhomályos padlóján, a levélrés alatt halványan világított egy kis, fehér boríték. Elfogott valami szörnyű balsejtelem. Felvettem a földről, s az elején az Ő szándékoltan cirkalmas írásával a nevem állt. Fojtogatónak éreztem a szoba levegőjét, úgy éreztem, megfulladok. Még mindig a borítékot bámulva lassan kinyitottam az ajtót, és kiléptem a napsütésben fürdő udvarra. Körbenéztem. Az ablakok vakítva verték vissza a fényt, s a levegőben elkeveredett az udvari növények nehéz illata a falak ódon téglaszagával. Valahogy a hangok is tompán értek el hozzám, a madarak csiripelése mintha mérföldek távolából érkezett volna. Csak a vérem dobolását hallottam, s nem létezett más, csak ez a kis fehér papírdarab, ez a kis vakító valóság, s benne az, amitől a legjobban féltem.

„Drága Zolim!

Nehezen kezdek bele ebbe a levélbe. Tudom, sok mindent meg kéne magyaráznom, de azt hiszem, nem értenéd. Te jó ember vagy, s a legjobb barát. Sosem érdemeltem ki a szereteted, te mégis hűségesen szerettél. Azt hittem, tudok majd úgy élni, ahogy te. De nem megy. Minden reggel, mikor felkelek, érzem, hogy húz valami. Mennem kell. Anyuéknak beszéltem erről az érzésről. Azt hiszem érteni fogják, hogy miért. Neked is el kellene magyaráznom, megérdemelnéd a válaszokat. De nem tudom. Ezt nem lehet szavakkal elmondani. Amikor az embernek viszket a talpa, sajog a szíve, s a fejében örökké képek peregnek a Másholról, az Ismeretlenről. Remélem egyszer majd megérted. Kérlek, ne haragudj rám. Bolond voltam mindig, hisz tudod. Örökké emlékezni fogom rád, s talán egyszer még találkozunk.

Ölellek!”

Hát ennyi volt. Se aláírás, se további magyarázat. Zavaros, akárcsak ő. A könnyeim nedves foltokat hagytak a papíron, így gyorsan magamhoz szorítottam, akár egy kincset. Leültem a padra, s csak néztem és néztem a fejem felett a tetők határolta ég ragyogó kék négyszögét.

Már hallottam a madarakat.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése